torsdag 23 januari 2014

Chenille

På nästa kursdag ska vi ha tema Chenille, så ikväll har jag testat lite olika block och material. Jag har bara gjort jeanskudden förut men jag tycker att det är en rolig teknik. 

Fick hem den här boken idag som jag köpt som inspiration

Och naturligtvis drog jag igång direkt. Först testade jag med ett rostyg överst med olika rosa färger under, fyra lager

Så här blev den

Sen testade jag flanell fem lager samma tyg, men skar bara upp halva rutan för att se det mönstret

Det här blir bra med ett småmönstrst tyg och kanske någon annan färg i lagren av tyg. 

Pyjamasen rök till att testa den här rutan

Ja det här kan man ju leka med hur länge som helst. Ska bli kul att se vad tjejerna kommer att göra på nästa kursdag. Men vi har några täcken som ska bli klara först. Så på tisdagkväll ska vi träffas igen.

Vad har ni sytt i Chenilletekniken?

Må gott!
/Helene

2 kommentarer:

  1. Jag har inte själv provat fast jag köpt en kniv så tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Chenille är en teknik som jag ännu inte prövat.
    Det var effektfullt att Du använt mönstrat tyg och lät oss se hur "det utfaller" när Du skurit igenom tyglagren.

    Dollandesign

    SvaraRadera