måndag 2 april 2018

Häng på och sy en weekendbag del 1

Jag håller på att sy en weekendbag och kom då på att jag kunde dela med mig hur jag syr dom. Här är bilder på några jag har sytt







Du behöver:
2 charmpack eller (62 bitar 5x5” och 2 bitar 3,5x3,5”)
Fodertyg ca 1.60m
Vadd 1.20 (jag använder termolan vill du ha en stadigare väska väljer du stiff stuff)
Handtag 3 m ca, beroende på hur lång du vill ha dom
Dragkedja 0,70m
Kläppar 2st
Spets 1,80m (om du vill)
Kantband 0,20m (samma som fodret eller ett avvikande tyg)

För att följa denna tillvägagångssätt krävs viss syerfarenhet.

Dax att börja sy! 
Sy ihop block enligt följande:
Fram och baksida 5x4 bitar (botten ingår här)
Sidstycken 2x3 bitar
Dragkedjans bit 1x6 bitar
Fickan utanpå gör du 2 fiffiga trianglar och syr ihop, se bild nedan.











Klipp ut alla block i foder och vadd, klipp vadden och fodret lite större än blocken så är det lättare att kvilta.





Nu ska alla block ”mackas” dvs limmas ihop med vadd och fodertyg, du har nu dessa delar




På onsdag visar jag nästa steg mot en färdig weekendbag. Om du syr så använd gärna hashtag #helenesweekendbag så har vi möjlighet att se varandras väskor.

Lycka till!

Idag på annandag påsk inspirerar jag med det här inlägget hos Bambis ”visa och berätta” http://bambisyr-evaj.blogspot.se/?m=1

Må gott!
Heléne

1 kommentar:

  1. Tack för din inspiration du ger oss på Visa och Berätta måndag!!Bambi

    SvaraRadera